Rozvoj technických dovedností žáků na druhém stupni základní školy

Vedení školyProjekty

Základní informace o projektu Číslo Prioritní osy:

1 Počáteční vzdělávání

Oblast podpory:

1.1

Příjemce:

ZŠ Bučovice, Školní 711, 68501

Název projektu:

Výzva č. 57 – ZŠ Bučovice

Registrační číslo projektu:

CZ.1.07/1.1.00/57.0752

Rozvoj technických dovedností žáků ve škole je veden standardem a očekávanými výstupy pro vzdělávací oblasti Člověk a svět práce pro druhý stupeň, Tematické okruhy 1. Práce s technickými materiály a 2. Design a Konstruování.

Vychází ze Školního vzdělávacího programu pro ZV, Škola podporující zdraví, 20.8.2007, vzdělávací oblasti Člověk a svět práce, vyučovacího předmětu Pracovní činnosti.

Jaké technické dovednosti žáků, v porovnání se standardem a očekávanými výstupy, je obtížné ve škole rozvíjet z důvodu, že školní dílna není dostatečně vybavena, anebo neumožňuje různorodé činnosti?

Školní dílna není vybavena dostatečným počtem nářadí a pracovními ponky, což neumožňuje upevnění materiálu do svěráku a důkladnější opracování dřeva, kovu či plastu popř. využití technologií zpracování materiálů, u kterých je nutností zpevněná pracovní plocha.

Opracování materiálu se omezuje pouze na povrchovou úpravu jako je obroušení brusným smirkovým papírem

Jakékoli pracovní činnosti, při které se používá kladivo či palička (spojování materiálu, ohýbání plechu …) není možno bez pracovních ponků provádět.

Pro konstruování a montáže je ideální jakákoli technická stavebnice, které v současné době škola nevlastní a činnosti se omezují např. na skládání draka apod.

Typickými činnostmi, které školní dílna pro rozvoj technických dovedností zajišťuje, jsou např.:

a) práce se dřevem: obrábění (broušení, řezání, vrtání, soustružení) a spojování vč. povrchové úpravy dřeva;

b) práce s kovem: obrábění (broušení, řezání, stříhání, vrtání, soustružení) a spojování kovů;

c) práce s plastickými hmotami: stříhání, řezání, ohýbání, spojování, vakuování a povrchová úprava.

Školní dílna v současné době umožňuje tyto činnosti:

práce se dřevem: pouze kompletace nařezaných částí učitelem, spojování vč. povrchové úpravy dřeva

práce s kovem: povrchová úprava kovů, stříhání, částečně ohýbání

práce s plastickými hmotami: stříhání, spojování, lepení, vakuování a povrchová úprava

práce s papírem: stříhání, lepení, zakreslování technických výkresů

Pro rozvoj technických dovedností žáků je potřeba rozvíjet nebo zkvalitnit tyto činnosti:

získat základní pravidla a dovednosti s obráběním různých druhů materiálů (broušení, řezání, vrtání, povrchová úprava)

poznat elementární konstrukční prvky s využitím pracovních stavebnic Merkur

naučit se spolupráci v rámci pracovních skupin

hodnotit výsledky vlastní práce a práce ve skupině

získat hygienické a bezpečnostní návyky

Plán rozvoje měkkých (klíčových)kompetencí: spolupráce, komunikace, schopnost řešení problémů apod. dle výběru učitele.

Pro zlepšení motivace žáků a měkkých dovedností budou využity tyto pedagogické metody (vyberte ze zmíněných, nebo doplňte):

projektové vyučování

kooperativní učení

formativní hodnocení

využití ICT pro zpracování portfolia

prezentace výrobku a vyhledávání informací

A. 2 Celkové vyhodnocení účinnosti plánu rozvoje technických a měkkých dovedností žáků

– provádí se na základě celkového vyhodnocení žákovských portfolií a poznatků učitele.

Co se dařilo dobře?

kvalitně zpracované technické výkresy

vzájemná komunikace a spolupráce jednotlivých členů skupiny

splněný časový plán

nadšení z každé nové činnosti a maximální nasazení i soustředění žáků

radost z dokončeného díla

Co bychom příště měli udělat lépe?

výběr vhodnějšího materiálu

zapracovat na kvalitnější přípravě materiálu před předáním žákům

nalezení jednoduššího řešení u konstrukčních výrobků – spojitost se stavebnicemi

použití jiného spojovacího materiálu – vruty místo hřebíků

použití jiného lepidla při lepení plastů – kostka hlavolam

A. 3 Doporučení pro rozvoj technických dovedností žáků ve škole v dalším období:

pravidelná praktická výuka ve školních dílnách

zapojení I. i II. stupně do polytechnického vzdělávání pomocí stavebnic MERKUR a programovatelných stavebnic LEGO MINDSTORM EV3

postupné získávání znalostí o vlastnostech přírodních a umělých materiálů

zpracovat – plán dalšího vybavení školní dílny

– úpravu ŠVP a standardů pro pracovní činnosti

zaměřit se na výrobky s možným dalším praktickým užitím

propagace praktických činností na veřejnosti (místní kabelová televize, projektové dny pro rodiče a děti atd.)

v rámci DVPP usilovat o spolupráci se školami v rámci dobrých praxí

vytvořit portfolio vhodných výrobků obsahující technické výkresy, pracovní postupy a fotodokumentaci

získat kontakty pro spolupráci s okolními výrobními podniky stran dodávky zbytkového materiálu na žákovské výrobky

zabezpečit vhodné exkurze v okolních výrobních podnicích

Jméno statutárního orgánu/oprávněné osoby příjemce dotace: Mgr. Přemysl Kašpar

 

Dokumentace k projektu zde: Výzva 57 (PDF)