Základní informace o projektu Číslo Prioritní osy: |
1 Počáteční vzdělávání |
Oblast podpory: |
1.1 |
Příjemce: |
ZŠ Bučovice, Školní 711, 68501 |
Název projektu: |
Výzva č. 57 – ZŠ Bučovice |
Registrační číslo projektu: |
CZ.1.07/1.1.00/57.0752 |
Rozvoj technických dovedností žáků ve škole je veden standardem a očekávanými výstupy pro vzdělávací oblasti Člověk a svět práce pro druhý stupeň, Tematické okruhy 1. Práce s technickými materiály a 2. Design a Konstruování.
Vychází ze Školního vzdělávacího programu pro ZV, Škola podporující zdraví, 20.8.2007, vzdělávací oblasti Člověk a svět práce, vyučovacího předmětu Pracovní činnosti.
Jaké technické dovednosti žáků, v porovnání se standardem a očekávanými výstupy, je obtížné ve škole rozvíjet z důvodu, že školní dílna není dostatečně vybavena, anebo neumožňuje různorodé činnosti?
Školní dílna není vybavena dostatečným počtem nářadí a pracovními ponky, což neumožňuje upevnění materiálu do svěráku a důkladnější opracování dřeva, kovu či plastu popř. využití technologií zpracování materiálů, u kterých je nutností zpevněná pracovní plocha.
Opracování materiálu se omezuje pouze na povrchovou úpravu jako je obroušení brusným smirkovým papírem
Jakékoli pracovní činnosti, při které se používá kladivo či palička (spojování materiálu, ohýbání plechu …) není možno bez pracovních ponků provádět.
Pro konstruování a montáže je ideální jakákoli technická stavebnice, které v současné době škola nevlastní a činnosti se omezují např. na skládání draka apod.
Typickými činnostmi, které školní dílna pro rozvoj technických dovedností zajišťuje, jsou např.:
a) práce se dřevem: obrábění (broušení, řezání, vrtání, soustružení) a spojování vč. povrchové úpravy dřeva;
b) práce s kovem: obrábění (broušení, řezání, stříhání, vrtání, soustružení) a spojování kovů;
c) práce s plastickými hmotami: stříhání, řezání, ohýbání, spojování, vakuování a povrchová úprava.
Školní dílna v současné době umožňuje tyto činnosti:
práce se dřevem: pouze kompletace nařezaných částí učitelem, spojování vč. povrchové úpravy dřeva
práce s kovem: povrchová úprava kovů, stříhání, částečně ohýbání
práce s plastickými hmotami: stříhání, spojování, lepení, vakuování a povrchová úprava
práce s papírem: stříhání, lepení, zakreslování technických výkresů
Pro rozvoj technických dovedností žáků je potřeba rozvíjet nebo zkvalitnit tyto činnosti:
získat základní pravidla a dovednosti s obráběním různých druhů materiálů (broušení, řezání, vrtání, povrchová úprava)
poznat elementární konstrukční prvky s využitím pracovních stavebnic Merkur
naučit se spolupráci v rámci pracovních skupin
hodnotit výsledky vlastní práce a práce ve skupině
získat hygienické a bezpečnostní návyky
Plán rozvoje měkkých (klíčových)kompetencí: spolupráce, komunikace, schopnost řešení problémů apod. dle výběru učitele.
Pro zlepšení motivace žáků a měkkých dovedností budou využity tyto pedagogické metody (vyberte ze zmíněných, nebo doplňte):
projektové vyučování
kooperativní učení
formativní hodnocení
využití ICT pro zpracování portfolia
prezentace výrobku a vyhledávání informací
A. 2 Celkové vyhodnocení účinnosti plánu rozvoje technických a měkkých dovedností žáků
– provádí se na základě celkového vyhodnocení žákovských portfolií a poznatků učitele.
Co se dařilo dobře?
kvalitně zpracované technické výkresy
vzájemná komunikace a spolupráce jednotlivých členů skupiny
splněný časový plán
nadšení z každé nové činnosti a maximální nasazení i soustředění žáků
radost z dokončeného díla
Co bychom příště měli udělat lépe?
výběr vhodnějšího materiálu
zapracovat na kvalitnější přípravě materiálu před předáním žákům
nalezení jednoduššího řešení u konstrukčních výrobků – spojitost se stavebnicemi
použití jiného spojovacího materiálu – vruty místo hřebíků
použití jiného lepidla při lepení plastů – kostka hlavolam
A. 3 Doporučení pro rozvoj technických dovedností žáků ve škole v dalším období:
pravidelná praktická výuka ve školních dílnách
zapojení I. i II. stupně do polytechnického vzdělávání pomocí stavebnic MERKUR a programovatelných stavebnic LEGO MINDSTORM EV3
postupné získávání znalostí o vlastnostech přírodních a umělých materiálů
zpracovat – plán dalšího vybavení školní dílny
– úpravu ŠVP a standardů pro pracovní činnosti
zaměřit se na výrobky s možným dalším praktickým užitím
propagace praktických činností na veřejnosti (místní kabelová televize, projektové dny pro rodiče a děti atd.)
v rámci DVPP usilovat o spolupráci se školami v rámci dobrých praxí
vytvořit portfolio vhodných výrobků obsahující technické výkresy, pracovní postupy a fotodokumentaci
získat kontakty pro spolupráci s okolními výrobními podniky stran dodávky zbytkového materiálu na žákovské výrobky
zabezpečit vhodné exkurze v okolních výrobních podnicích
Jméno statutárního orgánu/oprávněné osoby příjemce dotace: Mgr. Přemysl Kašpar
Dokumentace k projektu zde: Výzva 57 (PDF)