Profil naší školy
Kdo jsme
Historie školy
Základní škola Bučovice, Školní 711, okres Vyškov je úplná škola s devíti postupnými ročníky. Historie školy začíná v r. 1958, kdy do jejich lavic zasedli první žáci. Je umístěna ve školském areálu na okraji městského lesoparku v Bučovicích. Škola má od r. 1993 právní subjektivitu, jejím zřizovatelem je Město Bučovice.
Na prvním stupni (1. až 5. ročník) je zpravidla, stejně jako na 2. stupni (6. až 9. ročník)po dvou paralelních třídách. Maximální kapacita školy je 420 žáků. Ve šk. roce 2019/20 bylo k 1.září 378 žáků. Škola je spádovou školou pro neúplné školy v okolních obcích (cca 50 % žáků dojíždí). Přímo před školou jsou autobusové zastávky.
Jaké je naše vybavení?
Škola se pyšní moderním Školním informačním centrem, které slouží žákům i pedagogům k výuce a dalšímu vzdělávání. Všechny učebny jsou vybaveny interaktivními tabulemi a projektory, škola má nově adaptovanou učebnu přírodních věd, rozvíjející se dílnu a počítačovou učebnu. První i druhý stupeň mají nový nábytek, důraz je kladen na estetické a účelné uspořádání interiérů, do kterých přispívají svými pracemi žáci. Škola disponuje tělocvičnou, víceúčelovým hřištěm, halou a plaveckým bazénem. Předností školy je klidné prostředí s minimálním výskytem sociálně patologických jevů.
Organizační podmínky ve škole
Na Jedenáctce se snažíme vytvářet skvělé prostředí pro učení a rozvoj. Jak to děláme?
- Máme jasnou představu o tom, kam směřujeme - jsme "Školou podporující zdraví".
- Naši učitelé jsou odborníci a stále se vzdělávají, i v oblasti moderních technologií.
- Spolupracujeme jako tým a každý nese odpovědnost za svou práci.
- Vedení školy umí motivovat a vytvářet příjemné, ale i podnětné prostředí.
- Máme jasná a spravedlivá pravidla pro všechny.
- Pravidelně komunikujeme s rodiči a veřejností.
- Spolupracujeme s městem, dalšími školami a organizacemi.
- Žáci mají slovo - mohou ovlivňovat dění ve škole přes žákovský parlament.
- Nabízíme odbornou pomoc žákům i rodičům - máme školního psychologa, speciálního pedagoga a další odborníky.
Tímto přístupem se snažíme vytvořit školu, kde se všichni cítí dobře a mohou se rozvíjet.
Komunita žáků a pedagogů
Spolupracující tým pedagogů, pro které je další vzdělávání přirozenou součástí jejich práce. Dlouhodobě rozvíjíme jejich dovednost pracovat v týmu. Postupně se daří obměňovat pedagogický sbor o mladé a perspektivní pracovníky. V r. 2019/2020 je ve sboru pětina mužů, kteří jsou pro činnost školy přínosem i v tom, že vytváří pro chlapce potřebné vzory jednání. Pro pedagogický sbor je charakteristická dobrá spolupráce mezi pedagogy, ochota přijímat odpovědnost za řešení úkolů. Kladem je i vyvážené věkové složení.
Do školy docházejí žáci z Bučovic a spádových obvodních obcí. Příznivé výsledky ve výchově a vzdělávání se odrážejí i v tom, že k nám v posledních letech stále častěji přihlašují své děti i rodiče z mimospádových obcí.
Jednou z priorit školy je integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Ve škole pracuje školní poradenské pracoviště, v němž spolupracují speciální pedagog, metodik primární prevence a pedagog se zaměřením na profesní výchovu (kariérové poradenství). V září 2019 máme integrovaných 10 žáků a ještě téměř čtyři desítky dětí s různými specifickými vzdělávacím potřebami.
Aktivní škola
Škola realizuje dlouhodobý celoevropský projekt s názvem „Škola podporující zdraví“, který vyjadřuje základní myšlenku ŠVP – utváření vhodných mezilidských vztahů a příprava žáků na další studium a praxi. Záměrem školy je výchova člověka kulturního, tvořivého, komunikativního, svobodně jednajícího, s touhou se dále vzdělávat a zlepšovat kvalitu svého života, rozumně reagujícího v konkrétních životních situacích. Člověka samostatného, zodpovědného za své zdraví a jednání.
Vyhledávanou službou pro rodiče budoucích žáků se stala činnost edukativně-stimulačních skupin pro předškolní děti.
V mimoškolní oblasti dlouhodobě úzce spolupracujeme s Domem dětí a mládeže v Bučovicích.
Organizujeme širokou škálu aktivit, kterými podporujeme naplňování programových cílů rozvoje školy, jako jsou Projektové dny (Chování člověka za mimořádných situací, Finanční gramotnost aj.), „Začínáme spolu“ pro třídy 6. ročníku, Letní a zimní škola v přírodě pro 1. stupeň, Výuku na DDH Vyškov pro budoucí cyklisty, Karneval ŠD, Vánoční vystoupení školní družiny a II. stupně, Lampiónový průvod nebo Rej čarodějnic.
Školní družina a informační centrum
Školní družina (ŠD) je základním článkem zařízení výchovy mimo vyučování. ŠD není pokračováním školního vyučování, ani ho nikterak nenahrazuje. Hlavním posláním je zabezpečení zájmové činnosti, odpočinku a relaxace žáků. Vhodné střídání práce a odpočinku přispívá k odstranění únavy z předchozí školní činnosti, učí je ušlechtilé zábavě, pomáhá uspokojovat a rozvíjet kulturní potřeby a rozmanité zájmy žáků.
V knihovně je soustředěna většina informačních zdrojů školy. Fond tvoří naučná literatura, beletrie, knihy encyklopedického charakteru, slovníky, odborné příručky, časopisy, videotéka a fond CD a DVD disků. Knihovna dále shromažďuje nabídky kurzů a dalšího vzdělávání, nabídky vzdělávacích programů pro žáky, exkurzí a školních výletů.
Učitelé hojně využívají fond a prostory knihovny ve výuce. Výuku doprovázejí videoprojekcí, tvoří zde referáty, vedou žáky k tomu, aby si sami vyhledávali informace a tím si také učební látku lépe osvojili. Žáci si mohou vypůjčit veškerou literaturu, kterou potřebují. Učebna je jim k dispozici od vyhledávání informací až po vlastní realizaci.
Knihovna poskytuje učitelům i žákům kvalitní zdroj informací a tím vytváří podmínky pro projektové vyučování a globální výchovu.
Škola spolupracuje s dětským oddělením Městské knihovny v Bučovicích, která je knihovnou veřejného městského typu s regionální funkcí a metodickou působností v dané oblasti. Každý rok se koordinují programy vzájemné spolupráce.
Zaměření školy
Od r.1992 je škola zaměřena na rozvoj zdravých životních podmínek a je zapojena do celoevropského projektu Škola podporující zdraví. V rámci celostního pohledu na zdraví jsme si uvědomili, že s podporou zdraví souvisí téměř všechno, co se ve škole děje. Zdraví je všeobecně uznávanou hodnotou. Současné pojetí zdraví klade důraz na souvislosti. Na zdraví člověka má vliv jeho chování a způsob života.
S tímto záměrem jsme začali život ve škole postupně měnit. Věnovali jsme se funkčním změnám v oblasti materiální vybavenosti, chtěli učit jsme jinak a snažili jsme se nahradit tradiční metody výuky ( předávání hotových poznatků ) smysluplnými metodami „zdravého učení“. Velkými změnami prošla také organizace a systém řízení od přísně hierarchického po dnešní model demokratického uspořádání. Změnilo se klima školy, které dnes patří v naší škole mezi nejuznávanější hodnoty.
Díky systematickému vzdělávání jednotlivých učitelů, ale i celého pedagogického sboru jsme byli schopni vypracovat svůj vlastní školní program. V současné době panuje ve sboru shoda v tom, že změna cílů ve vzdělávání (učivo se stává prostředkem k dosažení klíčových kompetencí) vyžaduje nejen změnu vyučovacích metod, ale i změnu kritérií a nástrojů hodnocení.
Základní obecné cíle ZŠ Bučovice, Školní 711
1. Na škole pracuje kvalitní pedagogický sbor, jehož členové chápou potřeby osobního růstu a dalšího vzdělávání jako prioritu
2. Převažující ve způsobu vzdělávání na naší škole je pedagogika orientovaná na dítě, která respektuje zásady tzv. „zdravého učení“.
3. Prioritními mezi kompetencemi ve vzdělávání žáků je komunikace v mateřském a v cizím jazyce, práce s informacemi, schopnost řešit problémy.
4. Podporujeme osobnostní a sociální výchovu dětí, jejich sebedůvěru a smysl pro úctu, slušnost a toleranci. Učíme děti pečovat o vlastní zdraví a o prostředí v němž žijí.
5. Zajistíme nabídku volitelných aktivit pro žáky s cílem rozvíjet jejich zájmy.
6. Řád školy je srozumitelným souborem povinností a práv žáků a zaměstnanců školy. Jeho základem jsou myšlenky demokracie a sebehodnocení.
7. Škola respektuje potřeby a zájmy rodičů žáků. Realizuje je prostřednictvím Rady Sdružení rodičů a Rady školy.
8. Organizace řízení školy funguje na principech týmové spolupráce a osobní odpovědnosti. Soustavnost zodpovědného individuálního plnění cílů a úkolů pedagogy je základním předpokladem kvalitní vzdělávací práce.
9. Pro vyřešení hlavních technických problémů školy (energetický audit) je nutné realizovat uvažované stavební záměry.
10. Kontrolní mechanismy školy jsou nástrojem budování vzájemné důvěry. Plnění úkolů a cílů je pravidelně vyhodnocováno.
11. Škola vytváří podmínky pro smysluplnou práci žáků s speciálními vzdělávacími potřebami.
Hlavní důraz při naplňování těchto cílů klademe na to, aby:
• žáci chodili do školy rádi
• měli prostor pro otázky a svou argumentaci
• mohli otevřeně vyjadřovat své názory
• byli vedeni k vzájemnému hodnocení a sebehodnocení